whiteboard animatie

Whiteboard animatie werkt!

Je bent vast wel bekend met het spreekwoord “Een foto is duizend woorden waard”. En dat is waar, zeker wanneer het gaat om promotiewerk. Eén enkel, goed plaatje vat samen wat je met een artikel van duizend woorden (of soms meer?) probeert te vertellen. Dit geldt zeker net zo -dan niet meer- voor video. En met name whiteboard animatie video is uiterst geschikt om je (commerciële) boodschap, luid en duidelijk over te brengen!

De kracht van whiteboard animatie

Ondanks de toenemende populariteit van animatie als gebruik voor marketing, ben je misschien nog sceptisch over de werking van whiteboard animatie en dat is volkomen begrijpelijk. Veel bedrijven vrezen dat animatie op whiteboards te simpel is, of niet zo overtuigend of informatief overkomt als een pratend hoofd van vlees en bloed, de zogenaamde "talking head". Maar het omarmen van animatie als medium voor je boodschap kan een grote sprong voorwaarts zijn. 

talking head - whiteboard animatie

Wetenschap

In de afgelopen 10 jaar heeft whiteboard animatie zichzelf keer op keer bewezen als de favoriet om kijkers te bereiken met complexe, genuanceerde informatie. Alles van productuitleggers, gedetailleerde software-lanceringen en -updates tot fictieve verhaalvertellers profiteren van whiteboard animaties. Wetenschappelijk bewijs is tegenwoordig een belangrijke graadmeter en raadplegen we die, dan zien we dat whiteboard video steeds wint van de "talking heads".

Obstakels

De kracht van animatie is geworteld in de manier waarop onze hersenen informatie verwerken, met name complexe ideeën, nieuwe concepten en uitdagende onderwerpen. We zijn gewoon niet zo goed in het opnemen van grote hoeveelheden nieuwe informatie tegelijk, vooral wanneer elk nieuwe gegeven, is gebaseerd op het vorige punt. Het is een kwestie van geheugenbehoud en het probleem is focus. Mensen blijven gewoon niet gefocust wanneer (complexe) inhoud verteld wordt.

Zo vormt de spreker zelf een obstakel. Vanaf het moment dat we een andere persoon zien, meten we hun betrouwbaarheid en autoriteit af tegen een complexe achtergrond van eerdere ervaringen. Dit is iets waar een maker van een video onmogelijk rekening mee kan houden.

Whiteboard-animatie verwijdert letterlijk die obstakels en biedt de kijker een schoon, leeg canvas dat wordt gevuld met alleen de meest elementaire, gemakkelijk herkenbare symbolen en elementen. Het beeld wordt eerst gewist en vervolgens ingesteld op precies het verhaal, dat de animatie wil vertellen - en niets meer.

Dr. Carla Clark

Neurowetenschapper en Ph.D Carla Clark legt uit hoe we gegevens verwerken en waarom whiteboardanimatie bijna perfect is afgestemd op het overbrengen van informatie:

"Hoe eenvoudiger het object is, hoe minder moeite het brein nodig heeft om het beeld te verwerken en te relateren. Door deze neuropsychologie toe te passen op whiteboard video's versus sprekende hoofden, zijn we aangesloten om meer aandacht te besteden aan de eenvoud van whiteboard video's. Dit maakt verwerkingskracht vrij om het verhaal te verteren".

Animatie voorkomt misinterpretatie en afleiding en vervangt ze door verteerbare afbeeldingen met ingebakken concepten. Whiteboard-animatie is een paletreiniger en -voorgerecht in één, die kijkers zowel tevreden als hongerig naar meer laat.

whiteboard animatie

Whiteboard animatie is spannend en belonend

Zelfs de beweging van de hand in een whiteboard-videoproductie is een onderdeel van hoe onze hersenen plotpunten verbinden. De structuur van de boodschap - de hand die over het canvas beweegt terwijl het tekent - trekt kijkers mee in een duidelijke, lineaire boodschap die is ingebouwd. Dr. Clark benoemt de aandacht op deze "levendige visuele vooruitgang, waarbij kijkers informatie stap voor stap consumeren in een logische volgorde." Ze betoogt dat animatie "kijkers bezig houdt en het voorkomt dat de aandacht verslapt." Nog belangrijker misschien, als de hand een afbeelding tekent, is de kijker van nature bezig om te proberen te anticiperen op de volgende fase van de video op basis van wat ze doen.

Terwijl het beeld voor hun ogen wordt getekend, is de uitkomst voor de kijker ofwel tevredenheid over een beeld, dat ze verwacht hadden (ze worden beloond met een beetje dopamine). Of ze worden verrast door een onverwachts beeld dat verschijnt (nog een beetje meer dopamine) en worden verder in het verhaal getrokken.

Whiteboard-animatie beloont kijkers letterlijk om op te letten. (Bron: Forbes.com).

Expiriment

Om deze theorie te testen, toonde psycholoog Richard Wiseman aan 1.000 mensen twee video's met hetzelfde script. Het enige verschil was dat het de eén een talking head video was en de andere een whiteboard animatie. beide video's bevatten zijn precies dezelfde toespraak. De resultaten?

92% van de kijkers herinnerde essentiële informatie uit de whiteboard-videoversie, terwijl slechts 70% van de kijkers belangrijke informatie onthield van de talking head versie.

Wiseman noemt het verschil van 22% "absoluut enorm". "Simpelweg door het toevoegen van animatie," vervolgt Wiseman, "zie je een hele grote toename van niet alleen plezier en entertainment, maar ook in kennisoverdracht. En dat is absoluut de sleutel, omdat wij een enorme verschuiving naar online leren zien. "

Je kunt verschillende verbeteringen en tweaks aanbrengen in je geanimeerde video, die de betrokkenheid vergroten. Hogere productiewaarde, kwaliteit voice-over talent, een boeiende soundtrack of originele score, uitgebreide karakterontwikkeling en professionele scripts verbeteren allemaal de kijkervaring. Als je eenmaal animatie omarmt als medium voor je boodschap, is het letterlijk "the sky is the limit".

De kosten zijn veel minder dan verwacht.

Het maken van een marketingvideo van kwaliteit kan zowel tijdrovend als kostbaar zijn, vooral als je streeft naar een goede video- en geluidskwaliteit. Whiteboard animaties worden per minuut gedaan en omdat je het script van tevoren goedkeurt, kun je de uiteindelijke kosten beïnvloeden. Je wilt namelijk alleen de essentiële onderwerpen er in opgenomen zien worden. Op die manier kom je nooit voor verrassingen te staan!

Conclusie: Whiteboard animatie werkt, dat is bewezen!

Heb je na het lezen van dit artikel interesse gekregen in een whiteboard animatie? Neem dan snel contact met ons op!


Volg ons op YouTube:

[addthis tool=addthis_vertical_follow_toolbox]